Thursday, October 21, 2010

puding karamel. rajin la pulak hari ni......

salam.......selamat malam....,

hari ni hb aku x ada pi meeting lagi dah bawak l/top lak jadi cik tun terpaksa la guna komputer yg kat atas tu..... x kisah la kan besau la skit tulisannya..... nampak terang......
sambil main games n tengok tv sekali.

nak cerita hari ni aku terlebih rajin dah hb pun x ada,so pepagi hantar apiq pi sekolah pastu balik la buat kerja rumah pastu aku mula dgn xtbi aku la ni dok gila buat puding karamel pulak..... tetagih nak makan dari posa hari tu aku tiap -tiap ptg pi cari kat pasar Ramadan .sepotong rm 2.50 la ni aku dah boleh buat sendiri .senang banget seh.....

ni puding Karamel yang aku buat hari pertama malam semalam. agak nipas tau pasai apa ?ni la aku pakai blender cap lekeh tau-tau tengah dok kisar tetiba bocor . awat tak lepas ke tanah setengah yg 1/2 saja dpt selamat bila kukus nipis sangat.

hari ni lepas aku buat puding .aku buat agar-agar merah ni kat hb aku .dia memang suka agar-agar biasa ni puding 2 tak makan . hb aku makan sehari satu tupperware.

yang ni aku buat puding pepagi lagi lepas buat kerja rumah .dah habih pun separuh aku sedekah pada kawan n adik sedara aku.

sodap ...... puji diri sendiri.......

ni gula hangus yg aku sira kat atas baru sedap..... lembab 2 skit.

nak resepi :-

utk karemel

1 cawan gula @3/4 pun boleh

1 cawan air panas @ 3/4 pun boleh

masak gula + dgn 2 sudu air sampai kekuningan jgn bagi hangit nanti pahit.

lepas gula cair tambah air sampai likat guna api sederhana.

pastu tuang dlm loyang semua pun tak apa 1/2 pun boleh baki boleh tuang kemudian

ketepi loyang.

utk puding:-

4 biji telur

1 tin susu cair

3@ 4 sudu besar gula

2 sudu besar esen vanilla.

2 sudu besar tepong jagong/tepong kastad

1. pecah telur dlm blender pas tu blance masuk pulak susu cair 1 tin blance lagi

2. bila dah sebati bubuh gula, esen vanilla + tepong jagong /kastad. blance lagi

3. pastu tapis tuang dlm loyang gula hangus tadi . pastu kukus je dlm peruk pengukus dlm 30 minit .bila masak sejukkan . tuang dlm pinggan simpan dlm peti sejuk pastu apa lagi bila sejuk makan la.........

2 comments:

kakcik said...

Ni kakcik nak pi utagha ni, cik tun buat untuk kakcik satu puding tu, boleh? :)

MaMa MuNiRa said...

awat tak boleh nak jumpa tang mana? habak mai ........betui nak makan ..... .mai nak bagi ....

Anda minat apa?

Related Posts with Thumbnails